Hur kan skrädderier hjälpa till att minska prylsvinnet?

I dagarna lanserades en kampanj för att minska prylsvinnet och en viktig del av det är förstås att kunna reparera saker i större utsträckning. Vi hoppas och tror att det här är en öppning för att kläder kommer tillverkas av högre kvalitet samt och att skrädderier blir mer centrala i konsumtionskedjan. 

Så fundera på vad som du hade kunnat reparera istället för att slänga? Kanske finns det även något som du kunde köpt lite dyrare som då kanske kunde haft under längre tid? 

Miljöpartiet vill sänka moms för skräddare

I Almedalen har Miljöpartiet idag presenterat ett förslag om att minska momsen för skomakare och skräddare, vilket förstås är ett intressant från vårt perspektiv. Än mer intressant är att de inte gör det med fokus på att få bort svartarbete eller att utveckla den svenska tjänstesektorn utan för att minska konsumtionen – ett argument för tjänstesektorn som lätt glöms bort.

Jag tror att många idag gärna köper nya skor och kläder istället för att se till att laga dem eller att lämna in dem för tvätt och det innebär förstås onödigt slit-och-släng, men frågan är om det bara är handlar om ett för högt pris. Jag tror att såväl skrädderibranschen som skomakarbranschen och kemtvättsbranschen i Sverige är lite svårtillgängliga för konsumenterna. Inte för att det finns för få (i vissa delar av Stockholm finns det flera av varje i samma kvarter) utan snarare för att det är svårt att förstå vad man kan förvänta sig för resultat, avsaknad av tydliga prislistor och förstås trygghet – det känns inte bra att lämna in kläder och skor till en butik som varken är en stor kedja eller har blivit rekommenderad av en vän.

Vi försöker skapa tydliga prislistor och jag tror minskad moms också till att utveckla tjänstesektorn men i slutändan tror jag det är trygghet som är den viktigaste faktorn – och där måste branschen som utvecklas själv. Vad tycker du?

Det här inlägget är korspostat på Skomakarguiden

Välkommen till Skrädderibloggen!

På Skrädderibloggen kommer vi försöka skriva aktuella nyheter kring skrädderibranschen ur ett konsumentperspektiv. Just nu är vi ganska nya (sajten är nylanserad) men vi kommer försöka hålla ångan uppe och kontinuerligt bidra med bra information.